Galeria AT

 

JAGNA CIUCHTA

HAU 

11 - 23.12.2006

 

 

 Jagna Ciuchta do realizacji swoich prac artystycznych wykorzystuje różne media i techniki, takie jak instalacja, rysunek, film wideo, obiekty, fotografia etc. Są one dla artystki za każdym razem otwartym polem doświadczeń i gry formalnej. Sztuka nie jest dla niej metodą analizy rzeczywistości, ani efektem eksploracji formalnej, a stanowi zazwyczaj przyczynę do ciągłego kwestionowania rzeczywistości. W swojej twórczości stawia istotne pytania egzystencjalne dotyczące personalistycznej kondycji człowieka funkcjonującego na granicy świata zewnętrznego (społecznego) i swojej indywidualnej transformacji wpisanej w czas. Nie proponuje jednoznacznych odpowiedzi na stawiane w sztuce pytania, skłania widza do aktywnego, twórczego uczestnictwa w procesie odkrywania własnej kondycji egzystencjalnej. Atmosfera prac artystki „miękka” i „oniryczna” skrywa często swoje przeciwieństwo, buduje świat napięć pomiędzy komfortem i destrukcją, pragnieniem i utratą nadziei, radością i bezsilnością, przyjemnością i dekonstrukcją iluzji. Poczucie swoistej „przyjemności” i jednoczesne odzieranie świata z iluzji to chyba najbardziej charakterystyczne cechy twórczości Jagny Ciuchty. Na przykład w pracy zatytułowanej „Lignes de fuite” (Linie ucieczki) z roku 2005 artystka wypełniła szczelnie przestrzeń sali galerii 397 laskami dla niewidomych stanowiących w tym wypadku swoistą barierę do swobodnego poruszaniu się czy ogarnięcia wzrokiem całości pomieszczenia. W innej realizacji p.t. „Fata Morgana” stworzyła sugestywny i zarazem efemeryczny ogród, gdzie punktem wyjścia i inspiracją były Biblia i Koran. O pracy, którą prezentuje w Galerii AT artystka pisze: „Hau to (pół-) krzyk psa. Pies nie puszcza z paszczy czegoś, co przypomina zabawkę, kość. To jego dobro materialne jest prawdopodobnie z plastiku. Instynkt samozachowawczy, przetrwanie za wszelką cenę, sukces, szczęście, szczękościsk”.