Galeria AT

 

SEF PEETERS (Holandia)

LA NUIT AMERICAINE

05 - 09.05.2003

 

Sef Peeters (ur. 1947 w Venlo w Holandii); studiował w latach 1965 - 73 w Akademiach Sztuk Pięknych w Tilburgu, Amsterdamie, Krefeld, Maastrichcie. Obecnie jest prof. w Akademie Minerva, Hanzehogeschool w Groningen w Holandii. Prace artystyczne prezentował na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych m.in. w Galerie Sudurgata, Reykjavik, Islandia, Galerie De Appel, Amsterdam, Galerie Buro Berlin, Galerie A, Amsterdam, Galerii Akumulatory 2, Poznań, Galerie Wittenbrink, Monachium, Galerie Akinci, Amsterdam, Forum Kunst, Rottweil, Niemcy, oraz brał udział w wystawach zbiorowych w Holandii, Niemczech, Polsce, USA, Danii, Anglii. Mieszka i pracuje w Bredzie. 
Więcej na stronie  http://www.sefpeeters.nl/ 
Sef Peeters należy do najbardziej znanych i cenionych obecnie artystów w Holandii. W swojej sztuce zajmuje się obiektami, instalacją multimedialną, poezją wizualną, oraz realizuje prace w otwartej przestrzeni miasta. Pod koniec lat 70-tych i w latach 80-tych artysta tworzył obiekty przestrzenne, wykorzystując tzw. „przedmioty gotowe” np. stoły; budował poetyckie aranżacje rzeźbiarskie /m.in. „Feniks, jestem rzeźbiarzem”/. Tytuł pracy Feniks jest swego rodzaju prowokacją artysty, który zawsze deklarował odcinanie się od tradycji sztuki, a w tym wypadku nawiązywał do: tradycji prawidłowych rzeźbiarzy, jak sam to określał i dalej rozwijał: „ ...Trzy części mojej rzeźbyFeniks, niebieska, czerwona i żółta oddają między innymi trzy rzeczy, którymi zajmują się rzeźbiarze: konstruowanie, usuwanie /czyli rąbania czy ciosanie/ i budowanie, tak jak w gipsie”. Peeters należy do artystów, prowadzących wyrafinowaną grę z widzem, jego prace bazują na niejednoznacznym posługiwaniu się wizerunkiem przedmiotu, jak twierdzi: „Wizerunek jest pustym przedmiotem, sztuka opróżnia przedmioty”. Do realizacji swoich prac artysta często używa materiałów „ubogich”, nieartystycznych, rażąco brzydkich tj. karton pakowy, znalezione deski etc., co dominuje i określa jego stosunek do sztuki - zdystansowany i nasycony szczególnym rodzajem „zabawy”. Dzięki temu spotykając prace Sef Peetersa widz zostaje wytrącony z powagi i nabożności w traktowaniu dzieła sztuki, wchodzi raczej w sferę chłopięcych marzeń i bezpośredniości doświadczeń. Ten rodzaj kreacji artystycznej uwidacznia się wyraźnie także w ostatnich pracach artysty /np. w Practice of Living/, w których podstawowym elementem są litery. Realizacje te nawiązują bezpośrednio do poezji wizualnej, gdzie litery, słowa - sytuowane w przestrzeni lub na ścianie galerii - wyznaczają specyficzne pole gry językowej i znaczeniowej tożsamości pojmowania świata przez artystę.