Galeria AT

 

TOTAL AREA
Artur Klinau (Białoruś / Byelorussia)
Ranato Nicolodi (Belgia / Belgium)
Tomasz Wilmański (Polska / Poland)
 
30.04 - 11.05.2012
 
Prace artystów uczestniczących w wystawie TOTAL AREA czerpią w jakimś sensie inspiracje z wizualnej sfery, jaką prezentowała totalitarna architektura czasów faszyzmu czy komunizmu. W formie symbolicznej nawiązują do „nieludzkiej” w skali i ideologicznej w zamyśle, koncepcji zniewalającego kształtowania mentalności ludzi. Belgijski artysta Renato Nicolodi w swoich architektonicznych obrazowaniach - rzeźbach, grafikach - minimalistycznych, symetrycznych w formie, charakteryzujących się powściągliwą klasyczną surowością, nawiązuje do języka form głównych utopijnych architektów, takich jak Etienne-Louis Boullee i Claude-Nicolas Ledoux. Przestrzenie Nicolodiego uporządkowane są wręcz w sposób matematyczny. Artur Klinaú, białoruski artysta, architekt z wykształcenia, zafascynowany jest miastem, w którym mieszka – Mińskiem. W wydanej w 2008 książce „Mińsk. Przewodnik po Mieście Słońca”, bogato ilustrowanej fotografiami socrealistycznej architektury miasta, Klinaú odwołuje się przede wszystkim do sowieckiej spuścizny tego miejsca. Dla niego z jednej strony jest to nijakie, betonowe miasto, z drugiej strony Miasto Słońca to też miasto (pomnik cywilizacji) imperialnej architektury o geometrii trzymającej się zasady złotego podziału tak konsekwentnie, że wśród doskonałych proporcji zawsze jakoś brakowało miejsca dla człowieka. Prace Tomasza Wilmańskiego, w swojej ikonografii, od wielu lat nawiązują do aspektów architektonicznych. Artystę interesuje przede wszystkim ascetyczny, czy wręcz metafizyczny klimat - malowanych, rysowanych - budowli. Są to obrazowania wyimaginowane, nie odnoszące się do konkretnie istniejących w rzeczywistości sytuacji architektonicznych. Budowle „symboliczne”, które mogą niepokoić, jak i stwarzać wrażenie potrzeby zmierzania do idealnej formy i harmonii.
 
The works of artists participating in the TOTAL AREA exhibition draw in a sense inspiration from the visual sphere presented by the totalitarian architecture of the times of fascism or communism. In a symbolic form, they refer to the "inhuman" in scale and ideological in intention, concept of the enslaving shaping of people's mentality. Belgian artist Renato Nicolodi in his architectural imagery - sculptures, graphics - minimalist, symmetrical in form, characterized by restrained classical severity, refers to the language of forms of the main utopian architects, such as Etienne-Louis Boullee and Claude-Nicolas Ledoux. Nicolodi's spaces are ordered in an almost mathematical way. Artur Klinaú, a Belarusian artist, an architect by education, is fascinated by the city in which he lives - Minsk. In the book "Minsk. Guide to the City of the Sun”, richly illustrated with photographs of the city's socialist realist architecture, Klinaú refers primarily to the Soviet legacy of this place. For him, on the one hand, it is a bland, concrete city, on the other hand, the City of the Sun is also a city (a monument to civilization) of imperial architecture with geometry that adheres to the golden ratio so consistently that among the perfect proportions there has always been somehow no room for man. The works of Tomasz Wilmański, in their iconography, have for many years referred to architectural aspects. The artist is primarily interested in the ascetic, or even metaphysical climate of - painted, drawn - buildings. These are imaginary images, not referring to concrete architectural situations existing in reality. "Symbolic" buildings that can be disturbing and create the impression of a need to strive for an ideal form and harmony.
 
More