Swoje prace graficzne i malarskie traktuję jako zapis, ślad, w którego treść wpisane są w sposób naturalny i intuicyjny informacje z emocjonalnego i fizycznego otoczenia. Zawierają syntezę odczuwania przestrzeni, czasu, obecności idei i materii.
Sądzę, że każde przedstawienie plastyczne zawiera w sobie realność otaczającej nas rzeczywistości i jej zjawisk. I choć często bywa dalekie od źródłowego wizerunku i doświadczenia, pozostaje z tą realnością powiązane. Indywidualne doświadczenia otwierają nowe możliwości, nową drogę. Wynikają z poszukiwań oraz z nasłuchiwania i obserwacji. Ze stałych praktyk i fascynacji, ale też nagłego irracjonalnego impulsu, czy też przypadku. Często to, co się dzieje poza zamysłem, intelektualną i formalną spekulacją, stanowi o wartości pracy zarówno dla autora, jak i dla odbiorcy.
Współczesny miejski pejzaż to napisy hasła, słowa, teksty. Informujące, namawiające, promujące, nakazujące, zakazujące, popierające i negujące. Mają swoje ideowe znaczenie i swoją formę. Prace realizowane specjalnie na wystawę w Galerii AT to wielkoformatowe, czarno-białe malarskie kompozycje typograficzne. Teksty będące na granicy czytelności stają się abstrakcyjnymi formami, stają się obrazem – intrygując i prowokując do wielowarstwowego dekodowania lingwistycznych i formalnych znaczeń. Powstały z dialogu z literaturą i poezją, z rozmyślań, obserwacji i rozmów, jak również z dialogu z chatbotem AI ChatGTP.
Tytuł wystawy „Jeśli” odnosi się do warunkowego pojęcia, które często pojawia się w kontekście spekulacji lub hipotetycznych sytuacji. W metaforycznym sensie, „jeśli” może odnosić się do chwil niepewności lub niezdecydowania, które mogą pojawić się w życiu. Może to być stan umysłu, w którym stajemy przed wyborem, jaki kierunek obrać lub jaką decyzję podjąć. „Jeśli” może też symbolizować nadzieję lub marzenia, które zaczynamy snuć w naszej wyobraźni, zanim podejmiemy konkretne działania, aby je zrealizować. W ten sposób, „jeśli” może być postrzegane jako metaforyczna brama, która prowadzi nas do nieznanych obszarów, gdzie nasze możliwości są nieograniczone, ale jednocześnie niosą ze sobą niepewność i ryzyko. [Krzysztof Molenda]
Krzysztof Molenda (ur. 1959); studiował grafikę w latach 1979-1984 w PWSSP w Poznaniu. Obecnie prowadzi Pracownię Wydawnictw na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej w Katedrze Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W sztuce zajmuje się grafiką artystyczną, projektowaniem graficznym i malarstwem. Swoje prace artystyczne prezentował na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Galerie Metternich, Konigswinter, Niemcy, w Galerii R+, Akademia Sztuki, Szczecin, Galerii Plakatu, Filharmonia Szczecińska, Szczecin, Stary Browar, Poznań, Galeria Atrium UAP, Poznań, Accademia Di Belle Arti Pietro Vannnucci-Visiting Artist, Perugia, Włochy. Mieszka i pracuje w Kiekrzu k. Poznania.
Krzysztof Molenda (b. 1959); studied graphic arts in years 1979-1984 at Academy of Fine Arts in Poznań. Currently, he runs the Publishing Studio at Faculty of Graphics and Visual Communication at Department of Visual Communication at the University of Arts in Poznań. In art, he deals with graphic arts, graphic design and painting. He presented his artistic works at many individual and group exhibitions, e.g. in Galerie Metternich, Konigswinter, Germany, in Galeria R+, Academy of Art, Szczecin, Stary Browar, Poznań, Galeria Atrium UAP, Poznań, Accademia Di Belle Arti Pietro Vannnucci-Visiting Artist, Perugia, Italy.
Powered by Siteor.pl | Copyright © 2011 Galeria AT
Witryna odwiedzona razy.