Galeria AT

TOMASZ DREWICZ
 
Podważenie / Undermining
 
09 - 20.12.2024
 

W pracy „Podważenie” prezentowanej w Galerii AT Tomasz Drewicz, stawia przed widzem pytanie o delikatność równowagi, jaką codziennie podejmujemy, balansując pomiędzy tym, co przeminęło, a ciężarem odpowiedzialności, który nieustannie niesiemy. Praca oscyluje między dosłownością a metaforą: choć obiekt zdaje się „ważyć” przemijanie i poświęcenie, Drewicz w subtelny sposób zadaje pytanie o granice wytrzymałości i o to, jaką wagę naprawdę jesteśmy w stanie unieść. W “Podważeniu” przemijanie pojawia się nie tylko jako akt fizycznego niszczenia, lecz także jako ciągły proces utraty i kruchości pamięci. Artysta zaprasza do refleksji nad brzemieniem wspomnień – tych, które, choć często zdają się zbyt ciężkie, bywają równie efemeryczne i ulotne. Istnieje tu gra na granicy możliwości; Drewicz zwraca uwagę na to, jak wiele gotowi jesteśmy poświęcić, by utrzymać iluzję kontroli nad czasem, a jednocześnie zmusza do zadania pytania: czy to, co niesiemy, jest naszą siłą, czy obciążeniem? Praca subtelnie oscyluje pomiędzy żartem a refleksją, ukazując ironiczne napięcie między tym, co istotne, a tym, co łatwo może się nam wymknąć. W tej instalacji artysta prowokacyjnie “mówi”, że choćbyśmy nawet znaleźli idealną równowagę, prawda o przemijaniu zawsze znajdzie sposób, by wymknąć się spod kontroli.

 In the work “Undermining” presented at the AT Gallery, Tomasz Drewicz asks the viewer about the delicate balance we undertake every day, balancing between what has passed and the burden of responsibility that we constantly carry. The work oscillates between literalness and metaphor: although the object seems to “weigh” passing and sacrifice, Drewicz subtly asks about the limits of endurance and what weight we are really able to bear. In “Putting Undermining,” passing appears not only as an act of physical destruction, but also as a continuous process of loss and fragility of memory. The artist invites us to reflect on the burden of memories – those that, although often too heavy, are also ephemeral and fleeting. There is a game here on the edge of possibility; Drewicz draws attention to how much we are willing to sacrifice to maintain the illusion of control over time, and at the same time forces us to ask the question: is what we carry our strength or a burden? The work subtly oscillates between humor and reflection, showing the ironic tension between what is important and what can easily slip away from us. In this installation, the artist provocatively “says” that even if we find the perfect balance, the truth about transience will always find a way to get out of control.