Galeria AT

 

 KRZYSZTOF SOŁOWIEJ

OGRODY ROZKOSZY

20 - 24.10.1997

 

Twórczość Krzysztofa Sołowieja od wielu lat odwołuje się do tzw. rzeźby klasycznej, w sensie szlachetności formy jak i perfekcyjnego dopracowania szczegółów. W swoich przedstawieniach rzeźbiarskich posługuje się najczęściej ikonografią realistycznej formy - postacie ludzi, zwierząt - tworząc sytuacje złożone tak pod względem konstrukcyjno-materiałowym /drewno, gips, tworzywa sztuczne, patyny/ jak i w szeroko rozumianej warstwie znaczeniowej idei artystycznej. Poetyka jego sztuki jest przesycona intymną aurą symbolicznych odniesień, sytuujących się na cienkiej granicy realnego przeżycia i marzenia sennego. Prace Sołowieja są szczególnie "wysmakowane" w swojej estetyce, "kuszą" swoim magicznym kanonem "piękna", od lat wypracowanym i charakterystycznym dla artysty. W swojej sztuce ukazuje subtelne zakamarki własnych pragnień, oczekiwań, skrytych radości, obawy, autentycznego smutku. Artysta jest wytrawnym obserwatorem otaczającej go rzeczywistości, z którą poprzez sztukę, prowadzi personalny dialog, pragnąc ocalić wszystko to, co istotne i wartościowe w jego indywidualnym postrzeganiu świata. Sołowiej i jego "dziewczynka na łyżwach z lalką w dłoniach" - spokój, niepewność, melancholia lub triumf ...

For many years, Krzysztof Sołowiej's work has been referring to the so-called classical sculpture, in the sense of nobility of form and perfect refinement of details. In his sculptural representations, he most often uses iconography of realistic form - figures of people, animals - creating situations that are complex both in terms of construction and materials (wood, plaster, plastics, patina) and in the broadly understood layer of meaning of the artistic idea. The poetics of his art is permeated with an intimate aura of symbolic references, situated on the fine line between real experience and dream. Sołowiej's works are particularly "tasteful" in their aesthetics, "tempting" with their magical canon of "beauty", developed for years and characteristic of the artist. In his art, he shows the subtle corners of his own desires, expectations, hidden joys, fears and authentic sadness. The artist is an experienced observer of the reality surrounding him, with which he conducts a personal dialogue through art, wanting to save everything that is important and valuable in his individual perception of the world. Soloviei and his "skating girl with a doll in her hands" - peace, uncertainty, melancholy or triumph ...