Galeria AT

JERZY HEJNOWICZ
 
Cienka czerwona linia /
The Thin Red Line
 
18.11 - 02.12.2022
 

 

Jerzy Hejnowicz za każdym razem zwraca baczną uwagę na fenomen przestrzeni, na twórcze bycie w niej i wobec niej lub na przekór niej. Tak organizuje swój świat sztuki. Najczęściej w postaci przestrzennych instalacji, realizacji „site-specific”, za pomocą których uruchamia „pola niejednoznaczności”. Ich budulcem jest drewno, stal, tkanina, z nich powstają formy i obiekty, oraz jednocześnie korzysta z autorskich fotografii, rysunku, zapisu wideo. Dzięki ich współobecności tworzy tzw. „komunikacyjne wspólnoty”. Kreuje je anektując w specyficzny sposób przestrzeń ekspozycyjną, którą nie traktuje tylko jako miejsce prezentacji – raczej ją „używa” – w taki sposób, aby stała się możliwie aktywną częścią jego pracy artystycznej, wielowątkowej instalacji. Według takiego klucza ideowego Jerzy Hejnowicz komponował od lat swoje wystawy m.in. „Szepty i krzyki” (AT 2004), jak i najnowsze realizacje z 2021 i 2022 roku: „Mayday 2-0-2-1” (CAT Ustka), „Stan zawieszenia w samym środku niczego” (Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy), czy „Miejsce w czasie” (Galeria Wozownia w Toruniu). Aczkolwiek każda z nich wykorzystywała inną logikę transpozycji MIEJSCA, to wszystkie stanowiły oryginalny ideowo byt artystyczny.

O prezentowanej wystawie w Galerii AT autor mówi:
„Cienka czerwona linia” jest aranżacją przestrzeni, miejscem emocjonalnego ładunku.
„Cienka czerwona linia” jest obszarem napięć i wzajemnych naprężeń.
„Cienka czerwona linia” jest utworem, który nie jest przyjazny widzowi – „zagarnia” przestrzeń… przede wszystkim dla siebie.
„Cienka czerwona linia” jest metaforą ostatnich dni i miesięcy.
„Cienka czerwona linia” jest zawieszona w czasie.
„Cienka czerwona linia” nie jest jedynie wytworem wyobraźni.
 
Jerzy Hejnowicz always pays close attention to the phenomenon of space, to being creative in it and towards it or in spite of it. This is how he organizes his art world. Most often in the form of spatial installations and "site-specific" projects, through which he activates "fields of ambiguity". Their building materials are wood, steel and fabric, from which forms and objects are created, and at the same time he uses original photographs, drawings and video recordings. Thanks to their co-presence, it creates the so-called "communicative communities". He creates them by annexing the exhibition space in a specific way, which he does not treat only as a place of presentation - rather he "uses" it - in such a way that it becomes as active a part of his artistic work as possible, a multi-threaded installation. Jerzy Hejnowicz has been composing his exhibitions for years according to this ideological key, including: "Whispers and Screams" (AT 2004), as well as the latest projects from 2021 and 2022: "Mayday 2-0-2-1" (CAT Ustka), "State of suspension in the middle of nowhere" (Galeria Miejska BWA in Bydgoszcz) , or "A Place in Time" (Galeria Wozownia in Toruń). Although each of them used a different logic of transposing PLACE, they all constituted an ideologically original artistic entity.
 
The author says about the exhibition presented at the AT Gallery:
"The Thin Red Line" is an arrangement of space, a place of emotional charge.
"The thin red line" is an area of ​​tension and mutual stress.
"The Thin Red Line" is a work that is not viewer-friendly - it "takes over" space... primarily for itself.
"The Thin Red Line" is a metaphor for the last days and months. "The Thin Red Line" is suspended in time.
"The Thin Red Line" is not just a figment of the imagination.